60-180 min

Reflektion

5 deltagare

Kort beskrivning:

Syftet med den här övningen är att främja ett öppet och respektfullt klimat genom att diskutera etiska frågeställningar i arbetsgruppen. Övningen kan också leda till en ökad förståelse för hur kollegorna tänker. 

 

Passar för:

Arbetsgrupper som upplever att de möter etiska frågeställningar i arbetslivet. Det här är en övning som kan göras i stora grupper. Dela bara upp deltagarna så att det är 5-7 personer runt varje bord. 

 

Fullständig beskrivning:

I den här övningen ges utrymme för att lyfta aktuella och gemensamma etiska frågeställningar. Deltagarna diskuterar i mindre grupper och delar därefter sina reflektioner i den större gruppen. Kom ihåg att syftet inte är att hitta ett rätt svar, utan att just reflektera och diskutera. 

 

Ni behöver:

  • Papper/post it-lappar
  • Pennor

 

Förberedelser:

Beskriv ett eller flera etiska dilemman som ni möter/kan komma att möta på arbetsplatsen och ta fram frågeställningar kopplade till dessa.

 

Exempel på dilemman: 

 

På företaget:

Exempel 1: En kollega har lovat kund en sak som vi vanligen inte brukar göra. Nu ringer kunden till mig och förväntar mig samma sak. Hur gör vi då för att bibehålla nöjd kund och en god relation med min kollega?

Vågar och kan vi gå utanför våra gränser?

 

Exempel 2: Du är sen från ditt möte men på väg till extremt viktigt kundbesök. Du har inte hunnit förbereda det bokningsbara konferensrum ni skall vara i men du vet att det är bokat, det är ju så svårt att få tag på bra rum på kontoret och tiden nu är knapp då besöket inte hinner stanna mer än 30 minuter. När du väl kommer in i ditt bokade konferensrum visar det sig att 10 andra kollegor är där i tron att allt är bokat och klart och jobbar redan för fullt. 

Hur gör du nu?

 

Inom vård/omsorg:

Patient läggs in på sjukhus sent på kvällen. Kvällsfikat har redan tagits bort men patienten är jättehungrig. Nattpersonalen ordnar dock några smörgåsar och mjölk och patienten somnar därefter gott och känner sig trygg. 

Kvällen därpå får patienten besök sent av sina barn som rest långt och missar pga av detta kvällsfikat. Patienten är vid sänggående mycket hungrig och frågar då den nya nattpersonalen om hen kan få en smörgås men nekas då de enligt rutin inte erbjuder smörgåsar såhär sent. Patienten försöker förklara att det gick bra igår och får då veta att förra personalen gjot fel. Resultatet blir att patienten blir besviken och känner sig nedlåtet behandlad. Patienten får också svårare att somna och känner mindre tillit till personalen efter detta vilket leder till sämre upplevelse av vård och det tar längre tid att läka.

Som konsekvens i personalgruppen tycker det ena nattlaget att det andra nattlaget gjort fel vilket de berättar om för dagpersonalen nästa morgon.

 Hur ska jag göra?

 

  • Vilka känslor väcks i mig vid tanken på den här situationen? 
  • Vilka olika sätt att hantera den här situationen kan jag komma på?
  • Vilka är för- och nackdelarna med de olika alternativen?
  • Hur väger jag dem mot varandra? 
  • Hur hade jag velat bli bemött i en sådan situation som kund?

 

Gör så här:

  1. Samtalsledaren läser upp det etiska dilemmat och de olika frågeställningarna. Skriv gärna ut materialet också och dela ut det till deltagarna.
  2. Dela upp deltagarna i grupper om 5-7 personer. Grupperna ska nu gemensamt diskutera och reflektera utifrån dilemmat och frågeställningarna.
  3. Avslutningsvis återkopplar varje grupp en sammanfattning av hur diskussionen har gått. Har vi lärt oss något nytt av varandra? 

 

Förslag till efterföljande reflektionsfrågor:

  • Har samtalet lett till några förslag på förändrade arbetssätt?